Megjelent a Black Mesa!
Daniel D 2012.09.15. 14:09

Nem sok minden trtnik mostansg Half-Life tren a Valve hza tjn, amirl rdemes lenne beszmolni, azonban a tegnapi nap forradalminak nevezhet: hrom v kss utn vgre megjelent a Black Mesa! Na ez persze ebben a formban nem teljesen igaz, hiszen a Xen plyi, amikre tulajdonkppen mindenki vrt, mg nincsenek egszen kszen, ezrt a nagy utazsra az interdimenzionlis trben csak a ksbbiekben fog sor kerlni. Akrhogy is, legalbb egy idre vge a hossz vrakozsnak, s vgre megtudhatjuk, hogyan is trtntek azok az esemnyek, melyek egy egsz vilgot vltoztattak meg - Source motor alatt! Albb egy kis ismertett olvashattok, melyben beszmolok els benyomsaimrl is.
Nem tlzs azt lltani, hogy a maga idejben a Half-Life fantasztikus jtk volt. 1998-ban a szkriptelt, de maximlisan a belelst segt elsszemly nzpont esemnyek; a teljesen nma fszerepl; valamint az ellenfelek, mindenekeltt a katonasg kort messze megelz mestersges intelligencija olyan korszakalkot dolgok voltak, melyekre azta egy egsz iparg plt - hiszen ha nincs HL, nincs ma Steam sem. Jmagam is ezzel a jtkkal kezdtem az ismerkedst, s bizony a ltez sszes epizdjt beszereztem azta. Mikor 2004-ben jtt a msodik rsz, a Valve elhintett egy olyan inft, hogy az els rsz is t lesz portolva Source-motorra. Mindenki vrta, milyen llegzetelllt lesz a ltvny... s csaldniuk kellett. A portols ugyanis azt jelentette, hogy egy az egyben a rgi jtk volt, csak adtak hozz egy fizikai engine-t, az eget s a vizet pedig a kor kvetelmnyeinek megfelelre vltoztattk. Nagy bnatunkra pedig az azta megjelent High Definition Pack sem kompatibilis vele, gy aztn tnyleg csak a gyjtknek volt ajnlott.
Nhny lelkes amatr azonban nem trdtt ebbe bele, s elhatroztk, hogy megcsinljk a sajt vltozatukat. A csapat egyre csak ntt, elszntsgukat is belertve, mg maga a Valve is felfigyelt a projektre. Az jvhagysukkal s tmogatsukkal kszlt a projekt, mely ingyenesnek kszlt, hamarosan a Steam-rl is elrhet lesz, s mr azeltt begyjttt egy raklap "v MOD-ja" cmet, mieltt brki is egy percet jtszott volna vele. Az a frnya megjelensi dtum pedig egyre csak csszott: egy fantasztikus trailer 2009-re grte a megjelenst, ebbl aztn nem lett semmi, s hreket se nagyon kaptunk a projektrl. Mgnem egy pr hete kikerlt egy visszaszmll az oldalra, aminek leteltvel vgre elrhetv vlt a letlts. Azaz csak vlhatott volna: a nyilvnvalan hatalmas rdeklds miatt a szerver sszeomlott, a fejlesztk pedig gy prbltak segteni ezen, hogy sebtiben sszehozott torrent fjlok segtsgvel tettk egyszerbben letlthetv, megkerlve a kzponti szerver problematikjt. A valamivel tbb mint 3,1 GB-ot kitev jtk teleptje automatikusan a Steam mappba msolja a fjlokat, amibl ugye az kvetkezik, hogy a program meglte esszencilis. Azonban nemcsak ez kell, hanem egy tetszleges Source motoros jtk birtoklsa is, ennek hinyban a Steam azrt gyorsan lerntja neknk az els indts altt a Source Developer Kit 2007-es verzijt.
Telepts utn els indtskor mg elszszmtl magnak, majd (taln kicsit indokolatlanul hossz) tltst kveten bejn a fmen, mely mindig az adott plynak megfelel kppel ksznt, a HL2-hz hasonlan. Llegzetelllt, ahogy a sosem ltott, de a jtkban sokszor emlegetett Area 9 fplyaudvart ltjuk, a vonat indulsra ksz, az id pedig mennyi is lehetne a tbla szerint, mint 8 ra 47 perc? A belltsokat ttekintve nagyjbl a Source opcii fogadnak minket, de lehetsg van nhny Black Mess dolog ki/be kapcsolsra, ha szeretnnk, hogy simbban fusson. Ezutn rbktem az indtsra, s elindult a csoda. Minden, az utols csavarig minden a rgi volt az intrban, csak ppen elkpeszt grafikval. Mg a szvegek is ugyanazok voltak. St, mg ugyanott is tlttt a jtk, ahol rgebben :) Ez azrt megalapozta a hangulatot. Termszetesen nem lehetett minden ugyanolyan, szmtalan aprsgot mr ekkor is felfedeztem, amit a fejlesztk sajt tletknt raktak bele, s ez mg csak a kezdet volt. Az els rsz unsig ismtld biztonsgi rei s tudsai utn valdi feldls a klnbz karakterek ltvnya, na s az, hogy ni tudsokkal is tallkozunk. Ahogy haladtam a teszt-terem fel, minden htborzongatan ismers volt, de volt benne annyi j extra, hogy rdemes legyen felfedezni mindent: j dialgusok, eddig nem ltott helyisgek s emberek. Mg a riaszt megnyomhat gombja s a vcn trnol tuds is megmaradtak - ket a ma oly divatos achievement-szerzsi rendszerbe is beillesztettk, mellyel a jtk is br. Odalent aztn jtt Dr. Kleiner s Dr. Eli Vance, csak b hsz vvel fiatalabb kiadsban. Szmtottam erre, de a kivitelezsk mgis zsenilis volt. Az kln rm volt, hogy isten tudja, hogy de Kleiner megint a sajt szinkronhangjn, Harry S. Robins ltal megszlaltatva beszlt (nem, nem az 1-bl emeltk t, ahhoz tl j minsg volt a felvtel). Majd irny a teszt-terem, a katasztrfa, s egy msik jtk...
Ekkor jttem r, hogy a Black Mesra nem szabad gy tekinteni, mint egy egy az egyben msolat jtkra. Ez egy modern, a HL2 szellemben kszlt, a mai trendeket is meglovagol jtk, amitl nem szabad, de nem is kell az eld reprodukcijt vrni. Nekem az volt a meglep, hogy kzel sem volt olyan flelmetes, mint annak idejn az els rsz. Az a hangeffektjeivel, az atmoszfrjval, s a klns karakterekkel igazn rmiszt volt szmomra - itt viszont a korbbi baljs hang vszjelzket felvltotta egy mezei cseng, a zombik pedig az els plyn tucatszmra jnnek. Kicsit csaldsnak is tnt elsre, hogy ez valami mezei akcijtk lesz, de aztn megvltozott a vlemnyem. Eleinte nincs fegyvernk, egy biztonsgi r ksrget minket, aztn t megfojtja egy zombi, gy megrkljk a pisztolyt. Kicsit ksbb az ajt rsbe beszorult fesztvasat tehetjk a magunkv, s aztn tgethetjk vele az ellensg fejt. Mindezt a csodlatos grafika, a lenygzen hat fizikai engine, s a plyatervezk sajt kis tletei teszik mg szebb. A kiegsztsek nemcsak mezei betoldsok ugyanis, hanem a jtk szerves rszei, gy olyan helyeket is megismerhetnk, amiket eddig tutira nem lttunk. Mindezt a HL2-bl megismert rendszer vezrli, aminek ksznheten a mestersges intelligencia s a fizika tkletessge bortkolhat. Utbbinak br semmilyen kihatsa nincs a jtkmenetre, gyakran kerlnk azrt olyan helyzetbe, amikor egy-egy trgyat odbb kell vinni vagy a megfelel helyre illeszteni a tovbbjuts rdekben.
Mg nhny szt a grafikai kivitelezsrl. Ugye azt sejthettk, hogy a ltvny magrt beszl majd. Itt a srcok valban mindent kitettek magukrt: a hromlb kutyk szeme vilgt, a savkpk kaptak egy nagy vrs szemprat; ha vres lesz a keznk vagy savas, akkor az ugyangy ltszdik a fegyveren, ahogy a valsgban is rajtamaradna, mg le nem kopik. A sav kivitelezse pedig egszen elkpeszt: a rikt zld sznnel vilgt lttybe belpve radsul elhomlyosodik a ltsunk. Ki kell mg emelnem az ellenfeleket is, ugyanis a lnyek msfle helyzetekben bukkannak fel s tnyleges taktikt ignyel a legyzsk, mert mindegyik ellen ms a j. Azt mondjuk kicsit tlzsnak reztem, hogy a jtkot eleinte indokolatlanul telepakoltk headcrab-ekkel s zombikkal, tllhorrorr degradlva az els plykat. A szrnyeket (s persze a katonasgot) az eldbl megismert fegyverekkel gyeplhatjuk, melyeken vgeztek egy kis finomhangolst. Elszr is, nem mindig ott kapjuk meg az adott fegyvert, ahol azt egybknt vrnnk. Msrszt egy kicsit javtottak a balanszon is: az eddig meglehetsen gyengus s csak a lszerkszletre tmaszkod gpfegyvert feljavtottk, gy mr hasznlhat lett - cserbe viszont kevesebb hozz a lszer s azt is iszonyat gyorsan kpes eldarlni. Harmadrszt nhny fegyver j kpessgeket kapott, amik csak aprsgok, de nyilvn hasznt vesszk. Ilyen pldul, hogy a grntot immr nemcsak dobni lehet, hanem gurtani is, de ilyen a revolver clz-funkcija, amit n szemly szerint feleslegesnek s inkbb zavarnak tartottam.
Nem tudom, a kzeljvben lesz-e vgigjtszs, hiszen aprbb nanszokat leszmtva egy az egyben igaz r a HL gaming guide-ja, de megfelel ignyek esetn persze lehet rla sz. Nlam az els benyomsok alapjn 9-es a 10-bl, valban megrte vrni r.
Pozitvumok:
-
Nagyszeren msolja az eredeti Half-Life-ot, csods kntsben
-
Az j tletek jl illeszkednek a jtkmenetbe
-
Olyan, mint egy HL2-vel kiforrasztott HL1
Negatvumok:
-
Nha indokolatlanul hossznak tn tltsi id
-
A hangulat egy rsze a modernitssal elveszett
-
A Xen-t csak ksbb kapjuk meg, most mg nem jtszhatjuk le
Zrsz: aki esetleg nem tudn, hol kell letlteni: http://release.blackmesasource.com/ - de nemsokra Steam-en is megjelenik!
|