Tíz éves a Half-Life saga
Daniel D 2008.01.16. 23:40
Immáron tíz éve, hogy a Half-Life elindult világhódító útjára, melyen nemcsak a single player, hanem a multiplayer terén is úttörőt alkotott, nem mellékesen fejlesztői, a Valve létrehozták az első igazán jól működő játékportált, a Steamet. A jeles évforduló alkalmából íme egy kis összeállítás az elmúlt évekből.
1996
Egy akkoriban még szinte teljesen ismeretlen, jobbára hardcore gamerekből és lelkes amatőrökből álló csapat a Quake-hez hasonló stílusban játékot kezd el tervezni. Címe Quiver, és egy katonai bázison elszabadult idegen lényekről szól. A fejlesztők bevallottan a Végtelen határok című TV-sorozat egyik epizódja alapján készítik a játékot. Grafikája kissé szegényes, de ígéretesnek tűnik a mesterséges intelligencia. A grafikus motor saját fejlesztés.
1997
A játékot bemutatják a nagyközönségnek is, és osztatlan sikert arat, de ekkor a neve már Half-Life, és megkapja a klasszikussá vált lambda logót is. Az egyetlen gyenge pont a grafika, de ezt egy ügyes húzással megoldják: implementálnak a Quake 2-ből egy-két elemet, és a végeredményt Goldsource grafikus motornak nevezik el.
1998
Megjelenik a játék, és gyakorlatilag azonnal az eladási listák élére kerül. Legnagyobb riválisát, a Sint is lenyomja. Azóta több mint hárommillió eladott példánnyal és 50 Év Játéka címmel büszkélkedhet világszerte. Ebbe természetesen nem számoltuk bele a Steames letöltéseket... Az embereket lenyűgözte a változatos cselekmény, a lenyűgöző mesterséges intelligencia, és egyáltalán a környezet, mely a régi elképzelésekel szemben végül egy kutatóközpontban játszódik, főhőse pedig egy néma tudós.
1999
A menetelés tovább folytatódik. Megjelenik a baráti Gearbox fejlesztőcsapat tolmácsolásában az Opposing Force, mely ha lehet, még tovább öregbítette a játék hírnevét. A kiegészítő egészen más oldaláról közelítette meg az alapsztorit, és az emberek erre is vevők voltak. Multiplayer terén ekkor egy Quake-átirat, a Team Fortress Classic hódított, ám még ebben az évben felbukkant az a multi MOD, amely egyszer és mindenkorra meghatározta a csapatjáték fogalmát: ez volt a Counter-Strike, minden valamirevaló LAN-parti kelléke.
2000
Bejelentik, hogy készül a Team Fortress 2, mely az elődhöz képest számos újítással rendelkezik. Többek között fejlett kasztrendszer, kidolgozott team speaking, és csomó minden más, amely akkoriban az újdonság erejével hatott. A megjelenés azonban a jövő ködébe vész. Ősszel megjelenik a Gunman Chronicles, mely az egyik legnépszerűbb single player HL-MOD dobozos kiadása, de nem teljesít a várakozásoknak megfelelően. Oka valószínűleg az enyhén szólva is szürreális space-western dizájn lehetett.
2001
A Half-Life meghódította a konzolokat is. Playstationre a Decay, Sega Dreamcastre pedig a Blue Shift jelenik meg. Ez utóbbi végül kissé megnyirbálva, de kijön PC-re is. Rövid szórakozást nyújt, viszont alapból jár hozzá az Opposing Force, és a High Definition Pack, amely felfrissíti a már erősen kopottas modelleket a játékban.
2003
Hosszú csend után először hallunk új információkat a Valve háza tájáról. Elsőként a Steam nevű, meglehetősen széles körben bekategorizálható rendszert mutatták be. Ennek lényege, hogy a játékos a játékot és a játékhoz nyújtott minden támogatást egyetlen alkalmazás segítségével szerezheti be, sőt a Steam egyfajta szerverként is működik. Az E3-on pedig megtörtént az igazi durranás: bejelentették a Half-Life 2-t, melyet szeptember 30-ra ígértek. A nagyközönség teljesen be volt zsongva, főként az újszerű fizika és a járműhasználat csábították a népet, de legalább ennyire durván hatott a Source grafikus motor gyönyörű képi világa. Sajnos az ominózus napon a játék nem jelent meg: forráskódját ellopták, és az interneten közkézen kezdett el terjengeni. Viszont ebből legalább kiderült, hogy a játék közel sincs még kész fázisban. A kódot jelentős mértékben meg kellett változtatni, ezért a megjelenést elhalasztották. Az óriási botrányt csak tovább gerjesztette, hogy az ATi új videokártyái mellé ingyen HL2-t ígért, amit érthető okokból nem tudott teljesíteni...
2004
Év elején megjelenik a Counter-Strike: Condition Zero. Ez lényegében nem más, mint három játék egyben, de az egész projekt egy óriási bukás. Volt benne egy single player map-lövöldözés (olyasmi, mint a Quake 3), egy befejezetlen single player mód, és egy multis CS rész, ami inkompatibilis volt az ingyenes MOD-dal, és ráadásul fizetős is. A buktát a Half-Life 2 októberi megjelenése gyorsan elfeledtette. A játék óriási siker volt, és megnyitotta az utat a további részek felé. Multiplayer részként a Counter-Strike Source motoros verziója került a játékhoz.
2005
Ebben az évben bejelentik, hogy a Half-Life 2 folytatásai a legújabb trendeknek megfelelően epizodikus rendszerben fognak kijönni, az első rész 2006-ra várható. Időközben egy lelkes amatőr fejlesztőcsapat, akik elégedetlenek a Half-Life Steamre implementált verziójával, nekiállnak fejleszteni egy teljesen Source-motoros verziót, ez lesz a Black Mesa: Source, mely azóta több Év MOD-ja díjat bezsebelt.
2006
Megjelenik a HL2: Episode One. A játék elég rövid és szinte semmi újdonságot nem tartalmaz, valószínűleg azért, mert átvezető epizódnak szánták már eredetileg is. Az Episode Two megjelenését elhalasztják egy évvel, hogy biztosan a legjobb legyen.
2007
Az ősz folyamán megjelenik egy játékcsomag, Orange Box néven. Ez egy merész húzás a Valve-től, de bejött nekik. A csomag tartalmaz három vadonatúj játékot. Első az Episode Two, mely végre méltó folytatása a HL2-nek. Második a már régóta várt Team Fortress 2, mely rajzfilmes grafikát kapott, és ettől még eredetibb lett. Harmadikként pedig egy igazi játéktörténeti kuriózum, az első logikai FPS, a Portal került be a csomagba.
Eddig tartott a történet Szerencsére még koránt sincs vége...
|